NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
87 - (2599) حدثنا
محمد بن عباد
وابن أبي عمر.
قالا: حدثنا مروان
(يعنيان
الفزاري) عن
زيد (وهو ابن
كيسان) عن أبي
حازم، عن أبي
هريرة. قال:
قيل:
يا رسول الله!
ادع على
المشركين. قال
"إني لم أبعث
لعانا. وإنما
بعثت رحمة".
{87}
Bize Muhammed b. Abbad
ile İbni Ebî Ömer rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize Mervân (yâni El-Fezârî)
Yezid'den (ki bu zat İbni Keysan'dır), o da Ebû Hâzim'den, o da Ebû Hureyre'den
naklen rivayet etti. Şöyle demiş :
— Yâ Resûlallah!
Müşriklerin aleyhine dua et! denildi.
«Ben lânetçi olarak
gönderilmedim! Ben ancak ve ancak rahmet olarak gönderildim!» buyurdular,
İzah:
Sıddıkdan murad;
İslâm'ı kavli ve ameliyle tasdik eden hâlis müslümandır.
Bu rivayetler lânetden
men etmekte ve onu âdet edinen kimsenin kıyamet gününde şefi' olmak, şehâdet
etmek gibi güzel sıfatlara nail olamıyacaklarına delildirler. Çünkü duada
lanetten murad Allah'ın rahmetinden uzaklaştırılmasıdır. Bu şekilde dua
mü'minlerin ahlâkı olamaz. AlIah Teâlâ mü'minleri birbirlerine acımak, yardımda
bulunmak sıfatlariyle vasıflandırmış; onları bir vücut gibi yaratmıştır, Mü'min
kendisi için dilediğini, din kardeşi için de isteyen kimsedir.Lanet duasında
bulunan kimse ise din kardeşinin Allah'ın rahmetinden uzaklaştırılmasını ister
ki; bu .zıtlaşmanın ve birbirleriyle alâkayı kesmenin son noktasıdır. Bundan
dolayıdır ki; sahih bir hadiste :
«Mü'mine lanet etmek,
onu öldürmek gibidir.» buyurulmuştur. Zira katil öldürdüğü kimseyi sadece dünya
menfaatlarından mahrum eder. Lânetçi ise, âhiret nimetlerinden ve Allah'ın
rahmetinden mahrum bırakır. Görülüyor ki, laneti âdet edinenler kıyamet gününde
başkalarına şefaatçi ve şehîd olamıyacaklardır. Halbuki orada mü'minler
günahkâr din kardeşlerine şefaat edeceklerdir.
Hadîsdeki şehidden ne
kastedildiği hususunda üç kavil vardır. Bunların en sahih ve meşhuruna göre
lânetçiler kıyamet gününde ümmetlere Nebilerinin tebligatta bulunduklarına
şahitlik edemiyeceklerdir.
İkinci kavle göre
dünyada şâhid olamıyacaklar; yâni fasıklıklarından dolayı şâhidlikleri kabul
edilmeyecektir.
Üçüncü kavle göre Allah
yolunda öldürülmek suretiyle şehid olamıyacaklardır.
Buradaki lânetçilerden
murad; onu âdet edinip dâima söyleyenlerdir. Bir defa lanet eden kimse bu
hükümde dâhil olmadığı gibi, şeriatın mubah kıldığı zâlimlere lanet,
yahudilerle hıristiyanlara lanet; içkicilere, riba yiyenlere vesâireye lanet de
bu hükümden hâricdir.